Dagbok EM 2013 i Polen

Lag Peter Olsson skriver dagbok från EM i mån av tid och tillgång till internet. Peter Olsson och Björn Bergkvist är hedersmedlemmar i Dalslands ballongklubb och utöver dem ingår även Markus Sandström och Jesper Kempe i laget.

 

Torsdag 19/9
Eftersom vi åkte med nattfärjan från Gdynia till Karlskrona så var vi ett av de allra sista lagen att lämna Wloclawek när vi åkte efter lunch i söndags. Det kändes fånigt att det var vid sista måltiden som vi hittade en restaurang som serverade polsk mat. Hemresan gick utmärkt och nu har det hunnit gå några dagar till för att smälta intrycken från tävlingarna.

Vår 6:e plats på EM är den bästa svenska placering på ett stort internationellt mästerskap sedan 2007. Det är riktigt bra med tanke på att vi inte tävlat internationellt sedan 2010 och att jag flugit betydligt mindre än jag brukat de senaste åren. Varför gick det då så bra? Jag vet ärligt talat inte, men en stor faktor är troligen samarbetet med det danska laget Dong Energy (Christoffer Mundt). Det gjorde att vi fick ett lugn och arbetsro som nog var mycket viktigare än jag insåg under tävlingarna.

Nu siktar vi framåt. Nästa stora tävling är VM i Brasilien i juli nästa år. Vi hade lovat oss att om det gick bra på EM skulle vi åka. Nu har vi dock fått hört massor av historier från de som var där på för-VM förra året och de kan sammanfattas med ett "äventyr". Inget var enkelt, allt riskerar att bli stulet och det verkar som att det kan bli svårt att fokusera på tävlingsdelen. Frågan är om vi har resurser nog att ordna allt och samtidigt göra ett bra resultat på VM…  /Peter

 

Lördag 14/9 kl. 14.15

Resultat:
1.  Rokas Kostiuskevicius, Litauen - 14036 poäng
6.  Peter Olsson, Sverige - 12989
9.  Christoffer Mundt, Danmark - 12536
41. Kim Larsen, Danmark - 8966
45. Lars Ekstedt, Sverige - 8717
48. Simon Josefsson, Sverige - 8587
56. Jukka Kujala, Finland - 8128
70. Thomas Johnk, Danmark - 6698
73. Mikko Niskanen, Finland - 6105
78. Toni Korhonen, Finland - 5215
80. Palle Olsen, Danmark - 4437

Avslutningsceremonin startar kl. 16.00.

 

Fredag 13/9 kl. 23.30
Nu är det färdigfluget på EM för i år, det blev ingen flygning ikväll. I resultatlistan är Rokas och Rimas Kostiuskevicius från Litauen överst. Peter på 6:e plats, Lars 46:e plats och Simon på 48 plats av alla 81 tävlande.

 

Fredag 13/9 (sista flygdagen) kl. 8.30
5 deltävlingar om inte dimman sätter stopp för flygning.

Just nu efter 13 deltävlingar är Peter på plats 13, Lars 45 och Simon 50. Vår danske vän Christoffer Mundt har klättrat upp till 8:e plats. Leder gör nu Stefan Zeberu, SUI.

 

Torsdag 12/9 kl. 16.15
Troligtvis start i närheten av Warzachewki i kväll med 3 deltävlingar att flyga.


Torsdag 12/9 kl 09.10

Morgonens flygning inställd på grund av dimma. Tre flygtillfällen återstår och alla ser "flygbara" ut om man kollar på Windguru. /Kenneth

 

Torsdag 12/9 kl 7.10
Dimma i tävlingsområdet på morgonen. Ny Briefing kl. 7.30

Preliminära resultat efter 10 deltävlingar. Peter 10, Lars 41 och Simon 42.  

Onsdag 11/9 kl. 22.35
Preliminära resultat efter 9 deltävlingar (resultat från kvällens sista deltävling är ännu inte publicerade) visar på totalt 10:e plats för Peter, 40:e plats för Lars och 42:e plats för Simon. Christoffer Mundt har som bäste dansk klättrat till en 13:e plats. Fortfarande leder Uwe Schneider.

 

Onsdag 11/9 kl. 16.00

 

Onsdag 11/9 morgon
Morgonflygningen inställd på grund av alltför dålig vädersituation.

 

Onsdag 11/9 kl. 01.07
Efter kvällens tävling ligger Peter 9:a, Lars 19:e och Simon 39:e. Resultaten är preliminära och kan ändras innan de blir "Final". Heja, heja!!
/Susanne

 

Tisdag 10/9 eftermiddag
Nu är vädret bättre och det blir 2 x Hesitation Walz och en 3-d shape. Egen vald startplats. Återigen ett fantastiskt samarbete med Dong och vi hade ett bra startfält. Även här såg det ut som vi skulle bli ensamma och de som var där åkte i väg. En snabb titt på klockan och vi konstaterar att det blir nog inte bättre någon annanstans och vi är riggade, vi kör.

Då ser man hur det i nejden kommer tyskar, tjecker, engelsmän, gamla zeeländare (holländare) och alla möjliga andra och startar på ungefär samma ställe.

Nu väntar vi på resultat för att se hur det gick... /Björn

 

Flygplanering

 

Tisdag 10/9
Tisdag morgon - Fly in

Tack vare ett mycket bra samarbete med Christoffer Mundt och hans lag i Dong Energy Balloon team var vi mycket snabbt på plats för morgonens fly in, följt av Hesitation Waltz och därefter en 3d-task.

Ett icke lerigt startfält lokaliserades och riggningen började. Allt kändes jättebra förutom att: Detta är ju ett perfekt startfält - varför är det inga andra här.

Dock började vi misstänka att eftersom det var en dimma som fick Engelsmännen att känna sig hemma så kanske vi inte såg dem, och lite rykten, rop i dimman och vi började inse att det var nog ganska många här i närheten.

Riggningen är klar, startperioden har börjat sedan länge och vi lägger själva till en deltävling: Landning. Det vill säga ballongen får bestämma en plats, bilen åka dit och kontrollera fältet och funkar det så får ballongen flyga dit och landa. Dels är bilen på plats och dels borde man missa kraftledningar.

Strax innan kallfyllningen ska starta så kommer SMS:et - inställt. Vilket flygsäkerhetsmässigt var det enda förnuftiga att göra.

Än en gång tackar vi vårt tålamod att aldrig dra ut ballongen ur säcken förrän vi bestämt oss för att flyga.  /Björn

 

Måndag 9/9 kl. 20.20
Efter första flygningens 3 deltävlingar är nu Peter på 15: plats, Lasse på 21:e plats och Simon finns på 23:e plats. Andra deltävlingen gav Peter 1000 poäng.

 

Måndag 9/9 kväll
Briefing inställd på grund av regn. /Björn

 

Måndag 9/9 kl. 13.00
Första resultaten börjar komma upp på:
http://www.debruijn.de/results/2013/pnlk/results.htm

"Det ser ut att bli dyrt att första markern landade på en annan ballong innan den föll vidare till marken" kommenterar Peter sitt eget morgonresultat. 

 

Måndag 9/9 kl 09:09

Puh första flygningen är avklarad, 2:a frukosten uppäten och snart är det sovdags. Morgonen bjöd på friska vindar, riktiga friska vindar. 3 deltävlingar klarades av på en kvart. På mindre tid än timme efter startperiodens början var ballongen packad, utburen från fältet och lastad i släpet.

Enligt uppgift 55 km / h på cirka 800 ft verkar varit högsta hastigheten.

I bilen konstaterade Markus efter en snabb utkörning från fältet, "han droppar på första målet om 2 minuter, vi hinner inte dit". Det är knappt vi har sett vår ballong efter start. Men körde man 50 km / h på grusvägar som gick parallellt med vindriktningen kunde man köra om ballongerna. /Björn

 

Ett startfält

 

Söndag 8/9 kl. 20.30:
Dagen bjöd på en rörig General Briefing, men en bra opening cermony. Briiefingen är på ett flygfält och det är verkligen flygsport där. De vinschar segelflyg samtidigt som de släpper fallskärmshoppare och helikopter startar och landar. Dessutom ett ballong-EM mitt i detta. Separationskraven verkar vara mycket mindre i Polen så de olika flygsporterna kommer väldigt nära varandra. 

Markus Sandström och Ulf Ekstedt passade på att hoppa tandem efter opening cermony. Lova Bannister hyrde en skärm och hoppade från samma plan. 

Den fina högtrycksryggen vi haft de senaste dagarna är på väg bort så prognoserna ser inte perfekta ut. Någon inställd flygning kommer det att bli början av veckan. Sedan får vi se.

Väckarklockan ställd på 04.00. Nu börjar det! /Peter

 

Söndag 8/9
Lag Lars Ekstedt skulle ha morgonflugit med Winds of Hope-ballongen som han kommer att tävla med. På trackingen ser dock ut som om att han inte kom i luften. För vår del var det sovmorgon med frukost vid 10-tiden. Nu väntar vi på General Briefing kl 13.30. /Peter

 

Lördag 7/9
Kvällsflygningen var riktigt bra. Vi har fått igång all kommunikation och bortsett från APRs-radio så är det stabilt. Ballongen kommer till målen (åtminstone på träningsflygning) och det fungerar bra på marken.

Dagen avslutades med en trevlig middag med Christoffer, Sandra, Martin och Thomas i det danska laget. /Peter

 

Lördag 7 september
Klockan stod på 05.00 igen. En fin morgonflygning. Tre övningsmarkers och sämsta resultat på 2 meter. Landning på vägen och snabbt tillbaka för lite sömn. /Peter

 

Fredag 6 september
Klockan ringde 05.00 för morgonflygning. TIdig frukost och ut till Common Launch Field där vi mösts av dimma. Det var ett tunt skikt som snart släppte. Övningsresultaten blev vår bil (på taket), en korsningstaty och ett biltak till (tyvärr inte vår bil).

Det danska laget med Christoffer Mundt som pilot (team Dong Energy) stod och packade ur när vi kom tillbaka. De bor på samma hotell.

En andra frukost, middagssömn, bilfixande, lunch och kvällsflygning. Kvällens flygning var lika fånig som kvällen innan. Fladdrande vindar som svängde 20 grader fram och tillbaka på alla höjder och ändå ser tracken helt rak ut efteråt samtidigt som man missat alla mål med 50 meter eller mer. /Peter

 

Torsdag 5 september
Status vid 07.30:
Lag Peter Olsson: Framme i Gdynia och börjar 3-timmarsresan mot Wloclawek.

Lag Lars Ekstedt: Sover fortfarande - färjan är inte framme i Gdynia förrän kl. 13.00
Lag Simon Josefsson: Väntar på att få köra på dagfärjan i Karlskrona.

Framme i Wloclawek:
Incheckningen på lägenhetshotellet skedde med telefontolkning. Vi kommer att få plats med alla saker i alla fall. Två lägenheter på 54 m2 styck.

Kvällsflygning!

Lars Ekstedts bil kom fram till Wloclawek precis i tid för flygning. Lite stressigt att inte hinna packa ur kläder på hotellet först, men de kom i luften för en kort flygning. /Peter

 

Onsdag 4 september
Dags för avresa mot ballong-EM i Polen. Alla svenska lagen satsar på färja till Gdynia, men det visar sig att alla åker med olika avgångar. Vi har lånat ut Jesper till lag Lars Ekstedt och istället fått Chales med oss. Vi plockar upp honom efter lunch väg mot färjan i Karlskrona.

Intressantaste händelserna på vägen är DHL-bilen som backar på en påfart utanför Värnamo och damen som kör vänstervarv i rondellen söder om Växjö.

Ett av  lagen ser bytet som att de har en gisslan, det andra som att de hade en hedrad gäst...  /Peter