Dagbok EM 2013 i PolenLag Peter Olsson skriver dagbok från EM i mån av tid och tillgång till internet. Peter Olsson och Björn Bergkvist är hedersmedlemmar i Dalslands ballongklubb och utöver dem ingår även Markus Sandström och Jesper Kempe i laget.
Torsdag 19/9 Vår 6:e plats på EM är den bästa svenska placering på ett stort internationellt mästerskap sedan 2007. Det är riktigt bra med tanke på att vi inte tävlat internationellt sedan 2010 och att jag flugit betydligt mindre än jag brukat de senaste åren. Varför gick det då så bra? Jag vet ärligt talat inte, men en stor faktor är troligen samarbetet med det danska laget Dong Energy (Christoffer Mundt). Det gjorde att vi fick ett lugn och arbetsro som nog var mycket viktigare än jag insåg under tävlingarna. Nu siktar vi framåt. Nästa stora tävling är VM i Brasilien i juli nästa år. Vi hade lovat oss att om det gick bra på EM skulle vi åka. Nu har vi dock fått hört massor av historier från de som var där på för-VM förra året och de kan sammanfattas med ett "äventyr". Inget var enkelt, allt riskerar att bli stulet och det verkar som att det kan bli svårt att fokusera på tävlingsdelen. Frågan är om vi har resurser nog att ordna allt och samtidigt göra ett bra resultat på VM… /Peter
Lördag 14/9 kl. 14.15 Resultat: Avslutningsceremonin startar kl. 16.00.
Fredag 13/9 kl. 23.30
Fredag 13/9 (sista flygdagen) kl. 8.30 Just nu efter 13 deltävlingar är Peter på plats 13, Lars 45 och Simon 50. Vår danske vän Christoffer Mundt har klättrat upp till 8:e plats. Leder gör nu Stefan Zeberu, SUI.
Torsdag 12/9 kl. 16.15
Torsdag 12/9 kl 7.10 Preliminära resultat efter 10 deltävlingar. Peter 10, Lars 41 och Simon 42. Onsdag 11/9 kl. 22.35
Onsdag 11/9 kl. 16.00
Onsdag 11/9 morgon
Onsdag 11/9 kl. 01.07
Tisdag 10/9 eftermiddag Då ser man hur det i nejden kommer tyskar, tjecker, engelsmän, gamla zeeländare (holländare) och alla möjliga andra och startar på ungefär samma ställe. Nu väntar vi på resultat för att se hur det gick... /Björn Flygplanering
Tisdag 10/9 Tack vare ett mycket bra samarbete med Christoffer Mundt och hans lag i Dong Energy Balloon team var vi mycket snabbt på plats för morgonens fly in, följt av Hesitation Waltz och därefter en 3d-task. Ett icke lerigt startfält lokaliserades och riggningen började. Allt kändes jättebra förutom att: Detta är ju ett perfekt startfält - varför är det inga andra här. Dock började vi misstänka att eftersom det var en dimma som fick Engelsmännen att känna sig hemma så kanske vi inte såg dem, och lite rykten, rop i dimman och vi började inse att det var nog ganska många här i närheten. Riggningen är klar, startperioden har börjat sedan länge och vi lägger själva till en deltävling: Landning. Det vill säga ballongen får bestämma en plats, bilen åka dit och kontrollera fältet och funkar det så får ballongen flyga dit och landa. Dels är bilen på plats och dels borde man missa kraftledningar. Strax innan kallfyllningen ska starta så kommer SMS:et - inställt. Vilket flygsäkerhetsmässigt var det enda förnuftiga att göra. Än en gång tackar vi vårt tålamod att aldrig dra ut ballongen ur säcken förrän vi bestämt oss för att flyga. /Björn
Måndag 9/9 kl. 20.20
Måndag 9/9 kväll Måndag 9/9 kl. 13.00 "Det ser ut att bli dyrt att första markern landade på en annan ballong innan den föll vidare till marken" kommenterar Peter sitt eget morgonresultat.
Måndag 9/9 kl 09:09 Puh första flygningen är avklarad, 2:a frukosten uppäten och snart är det sovdags. Morgonen bjöd på friska vindar, riktiga friska vindar. 3 deltävlingar klarades av på en kvart. På mindre tid än timme efter startperiodens början var ballongen packad, utburen från fältet och lastad i släpet. Enligt uppgift 55 km / h på cirka 800 ft verkar varit högsta hastigheten. I bilen konstaterade Markus efter en snabb utkörning från fältet, "han droppar på första målet om 2 minuter, vi hinner inte dit". Det är knappt vi har sett vår ballong efter start. Men körde man 50 km / h på grusvägar som gick parallellt med vindriktningen kunde man köra om ballongerna. /Björn
Ett startfält
Söndag 8/9 kl. 20.30: Markus Sandström och Ulf Ekstedt passade på att hoppa tandem efter opening cermony. Lova Bannister hyrde en skärm och hoppade från samma plan. Den fina högtrycksryggen vi haft de senaste dagarna är på väg bort så prognoserna ser inte perfekta ut. Någon inställd flygning kommer det att bli början av veckan. Sedan får vi se. Väckarklockan ställd på 04.00. Nu börjar det! /Peter
Söndag 8/9
Lördag 7/9 Dagen avslutades med en trevlig middag med Christoffer, Sandra, Martin och Thomas i det danska laget. /Peter
Lördag 7 september
Fredag 6 september Det danska laget med Christoffer Mundt som pilot (team Dong Energy) stod och packade ur när vi kom tillbaka. De bor på samma hotell. En andra frukost, middagssömn, bilfixande, lunch och kvällsflygning. Kvällens flygning var lika fånig som kvällen innan. Fladdrande vindar som svängde 20 grader fram och tillbaka på alla höjder och ändå ser tracken helt rak ut efteråt samtidigt som man missat alla mål med 50 meter eller mer. /Peter
Torsdag 5 september Framme i Wloclawek: Kvällsflygning! Lars Ekstedts bil kom fram till Wloclawek precis i tid för flygning. Lite stressigt att inte hinna packa ur kläder på hotellet först, men de kom i luften för en kort flygning. /Peter
Onsdag 4 september Intressantaste händelserna på vägen är DHL-bilen som backar på en påfart utanför Värnamo och damen som kör vänstervarv i rondellen söder om Växjö. Ett av lagen ser bytet som att de har en gisslan, det andra som att de hade en hedrad gäst... /Peter
|