Dagbok Filzmoos

Lördag 10 januari 2009
Anlände ikväll till Filzmoos efter 10 timmars bilresa genom Tyskland. Det var vitt på marken hela vägen och ju längre söderut vi kom desto kallare och mera snö blev det. I mörkret kom vi fram till vårt hotell Alpenkonen i Filzmoos och eftersom fullmånen lyste upp landskapet relativt ordentligt såg vi väl konturerna av de höga fjällen.

Vi blev genast serverade en god fyra rätters middag och träffade andra svenska ballonggäster. Totalt är det fyra svenska ballonger här med tillhörande 50 svenskar. Det finns väldigt bra skidbackar i området så alla tänker inte vara med ute varje dag med ballongerna.
/ Eva och Kenneth

Söndag 11 januari
Upp tidigt för att hinna äta frukost före briefing nere i byn inför dagens flygning. Olle Ekstrand skulle flyga och vi skulle få följa med upp i ballongen. Vi bevistade briefingen tillsammans med Bengt Gunnarsson och Thomas Grubbström som också tänkt sig upp i det blå. Det är 41 ballonger som medverkar. Det tillkännagavs att de sydostliga vindarna var mycket svaga även på höjd men annars klart och fint väder över nästan hela området. Tävlingsinslag finns vid flygningarna och idag gällde att flyga sa lång sträcka som möjligt.

På det gemensamma startfältet startade ballongerna allteftersom, många människor hade samlats och det var även speaker. Även vi kom sa småningom upp i luften. Fantastisk utsikt (som mest från drygt 11000 fot) över alperna och byarna i dalgångarna. Solen lyste från en klarblå himmel och det var en fantastisk vacker flygning. Efter drygt 3 timma tog det roliga slut och Olle gjorde en fin landning i närheten av byn Hof. Pelle Lesser som kört följebilen i c:a 12 mil fanns då elegant redan på plats tillsammans med en stor skara intresserade. Bengt hade landat lite längre bort och efter ihoppackning blev det gemensamt intagande av mat på ett trevligt gasthaus.

Eftersom det skulle bli nightglow på kvällen (30 års jubileum för ballongmötet som firas rejält) skyndade vi tillbaka till Filzmoos för tankning och kvällsförberedelser. Nightglowen blev en härlig syn och avslutades med maffigt fyrverkeri. Tyvärr har vi ingen möjlighet att få upp bilder på hemsidan nu under veckan, men väl hemma i Sverige igen lovar vi att åtgärda det./Kenneth och Eva

Måndag 12 januari
Idag blev det till att se Österike från marken. Kenneth var med i Bengts följebil och jag i Pelles följebil tillsammans med Olle. Trevligt också på marken och det kan intygas att de höga bergen är mäktiga även från det perspektivet.

Det tar tid med flygningarna och tankningarna och Kenneth var tillbaka vid 16-tiden och jag vid 18.00. Efter den numera obligatoriska 4-rättersmiddagen blev det dags att lyssna till "storflygarnas" många historier före vi stupade i säng.

Tisdag 13 januari
Återigen ägnade vi oss åt följebilkörning. Blev lite mera kontakt med ballongerna idag då de både i början och slutet av flygningen flög lågt. Thomas som återigen fick tillfälle att skolflyga har idag gjort flera landningar (några i slalombacken) samt snabba sjunk från hög höjd.

Tillbaka tidigare idag till hotellet (efter sedvanlig soppa på något lokalt gasthaus) för att kl. 17.00 gå på födelsedagsfest som 6-åriga Liv bjudit in till. Festliga firade hon tillsammans med John Grubbström som också fyller år idag - dock några fler än 6 stycken - samt alla övriga svenskar på vårt hotell. Presenter, tårta, champagne, hurrarop förekom dvs ett fantastiskt födelsedagsfirande.

Nu förutspås sämre flygväder onsdag och torsdag men fredag kan det bli dags igen för flygning./Eva och Kenneth

Onsdag 14 januari
På morgonens briefing som jag deltog vid tillsammans med Bengt och Olle tillkännagavs dimma och lite nederbörd i form av snö. Ingen flygning alltså. Osäkert för imorgon men fredag ser bättre ut igen.

Efter en extra lugn frukost gav vi (8 styck) oss upp bergen på vandring guidad av Bengt som är mycket känd i omgivningarna. Efter 6-7 km blev det härlig soppa uppe i bergen och en stunds vila innan vi återvände ner till Filzmoos igen och fikabesök på byn. Resten av eftermiddagen gick helt i avslappningens tecken med vila och bastu före kvällens middag. /Eva

Torsdag 15 januari
Vid morgonens briefing var beskedet;moln i alptopshöjd och dimma i dalgångarna = ingen flygning. Dock ser vädret för immorgon bättre ut.
Istället blev det för de flesta att bege sig ut i någon av de fina skidbackarna i närheten. Vi gjorde tillsammans med Olle och Staffan från Gränna sightseeing billedes. Lunch blev de i Slovenien, nedanför slalombacken i Kranska Gora och kaffe + varmchocklad i en by i Italien. Där inhandlades även några flaskor mouserande vin samt givitvis italiensk pasta före vi återvände till det nuvarande hemlandet. /Eva och Kenneth

Fredag 16 januari
Idag blev det flygning av igen! Olle har varit uppe och lotsat SE-ZGE genom Alperna. Vi flick flyga med Bengt som mellanlandade och gjorde tva härliga 2-timmarasskutt vilket gjorde att vi fick vara med när han passerade 2500 flygtimmar.
Nu närmar sig slutet pa en fantastisk semestervecka. Ikväll är det bankett med prisutdelning mm. Packat för morgonens hemresa har vi redan gjort, eftersom vi tänker börja aka hem hemmat redan kl. 06.00 i morgon.
Nästa ar hoppas vi att det är ännu flera som följer med till ballongmötet i Filzmoos för det kan verkligen rekommenderas./Eva och Kenneth