2009-08-29

Just nu pagår debriefinggenomgång tillsammans med juryn för genomgång av tävlingen. Tävlingsmässigt verkar samtliga mycket nöjda med tävlingsledningen och utan den duktiga metrologen hade det nog inte blivit så många flygningar.

Ikväll sker den stora avslutningen med galamiddag for 700 personer med prisutdelningar mm.

Idag blir det annars packning inför tidig avresa söndag morgon (ca 05.15) hemåt. Det blev 22 timmars resa från Göteborg till Brissac - ska bli spännande att se hur lång tid det tar tillbaka.

Spännade hemresa? 22 timmar verkar för mig mest långtråkigt! /Kenneth

2009-08-28

En rapport inför briefingen för den sista flygingen. De senaste dagarna har det inte varit så varm som tidigare utan regn och vind har kommit till Frankrike... I går morse gjordes en kort flygning i en liten väderlucka och gårdagens kvällsflygning fick ställas in på grund av för mycket vind. Tyvärr ramlade team Peter ner från sin 9:e plats (osäker på hur det gick för övriga
svenskar) efter morgonskuttet, så vi höll tummarna för två flygningar under sista tävlingsdagen.

Fredag morgon kunde metrologen berätta att det skulle börja regna om 15 minuter och en tilläggsbriefing på startfältet var därför planerad till 7.30. Hon hade lite fel om regnet, det tog allt 20 minuter innan det började men det upphörde igen lagom till briefingen. Efter mätningar och ytterligare några droppar regn, ställdes flygningen in ca 8.45.

Några timmar kvar till kvällens briefing och vinden är rätt livlig, men vi får hoppas våra svenska team kan komma upp en gång till och visa att de också kan kasta marker´s nära målen!!

Susanne

2009-08-24 Fuskat

En pilot från Ungern har diskats på grund av fusk!

Resultat EM Frankrike

Summa
 Placering

2009-08-25

Under gårdagen provade jag på att vara rökare då jag åkte med två team som RÖKTE i bilen. Så otroligt osvenskt eller?? Vid morgonens andra deltävling låg målkorset utlagt på en sandbank i Loire-floden och teamen kunde sitta på stenmuren längs strandkanten och se den ena ballongen efter den andra komma flygande och gå ner och droppa sin marker. Häftigt!! Det var flera deltävlingar med mätteam och efter kontroll att de hittat markern så har inte observatören så mycket att göra.... Det blev dock en lång flygning så efter mat, var det bara att kasta sig i säng för att sova några timmar. Eftermiddagen och kvällen tillbringade jag med ett portugisiskt team. Även här var det två mätteam så jag ritade bara två skisser över start- och landningsplatsen och sedan tillbringade vi en god stund att leta efter korg, pilot och navigatören i mörkret.

/Susanne

Vädret klarnade upp så det blev kvällsflygning med tre deltävlingar. Vindarna var snabba så det fick gå fort även på backen. Fortfarande är flera kvar ute i mörkret och letar markers. Tyvärr även Janne och John. Inga lysande resultat så nu ar det bara att vänta och se hur dåliga resultat de andra gjort.

2009-08-24

Ingen morgonflygning pga cb (åska) och risk för regn. När vi kom tillbaka till Brissac kom en regnskur och många fiestaballonger var kvar i luften utanför byn.

2009-08-23

Solen hade inte gått upp när vi gick iväg för att äta tidig frukost före flygningen. Kaffe och sött bröd stod på menyn, men här gäller det att äta hela tiden, så man orkar med! Vi observatörer hade en egen briefing 05.45 och så fylldes den stora salen med alla lagen. Jag fick observera Christoffer Mundt från Danmark och de var väldigt duktiga och trevliga. Det var enkelt att mäta in resultaten och vi var tillbaka på tävlingscentrat före den stora ruschen, så debriefing gick också snabbt och bra. Efter flygningen serveras "andra frukost"
och där möte jag de fyra svenska lagen, de var tämligen nöjda med den första flygningen. Efter några timmars vila är det nu dags att äta igen (egen mat denna gång) och bege sig till nästa observatörsbriefing 17.15 och sedan briefing 18.00 inför kvällens flygning. Efter flygingen i kväll serveras middag... typ klockan 22.00-23.00....

/Susanne

Övriga i laget sover fortfarande efter morgonflygningen med påföljande mat. I säng ca 12.00 och nästa briefing är 18.00. Drygt 30 grader nu sa mycket talar for att det kan bli soloflygning för Peter ikväll - även om Jesper inte väger mycket så kan det ändå i denna värmen bli för mycket för ballongen.

2009-08-22

Folkfest i byn. 15000 betalat inträde till startfältet för de 40 fiestaballongerna. 15000 ytterligare i byn + Brissacs 2600 invånare.
Jonas har nu också anlänt och Peters lag är fulltaligt. /Eva

Efter att ha bott tillsammans med Peter o Co flyttade jag till boendet för observatörer. När våra vägvisare kom in på parkeringen rullade även de övriga 3 svenska observatörerna in så jag fick sällskap direkt, även om boendet inte hade öppnat officiellt. Jag delar rum med 2 tjejer från Litauen.
Nu under lördagen startar EM med briefing för observatörer och funktionärer om sju minuter, Garden party med ballongteam och invigning och General briefing kl 16.00 och observatörsbreifing efter det.
I morgon startar tävlingarna med briefing 6.15. EM är igång!!!

2009-08-20

Har nu bytt boende och flyttat in hos en familj inne i Brissac så nu har vi gångavstånd till tävlingscentrum m.m. På andra våningen i deras hus har vi installerat oss i tre av deras sovrum. Jag tilldelades av någon anledning rummet med de olika rosa nyanserna. Susanne flyttade igår till observatörsboende. Hoppas hon får möjlighet att själv rapportera vad hon sysslar med.

I morse var Lasse, Janne och Peter uppe och flög. (vi såg ca 10 andra ballonger som också var i luften). Kommunikationen mellan olika tekniker fungerade inte bra i morse för oss. Till slut övergick Björn och jag i följebilen till papperskartan och kom fram då ballongen landat. Men de fick tyvärr ingen hjälp från marken av oss under flygningen. Det finns del att ordna till nu före kvällsflygningen. Tur att det bara är träningsflygningar än så länge. Det är inte bara jag som lär mig nya saker.

Om det inte är för varmt kan det bli flygning även ikväll. Temperaturen pendlar runt 30-graderstrecket men sjunker något på natten så det i alla fall går någorlunda bra att sova.

2009-08-19

Är nu i Brissac och kollar in den blivande briefinglokalen som vi alla verkar kunna bra få plats i. Fick äntligen tillgång till dator, visserligen med fransk tangentbord (Kenneth lagt till prickar och ringar) men ...

Resan ner genom Europa gick bra för oss även om det var väldigt varmt på slutet. Efter att ha startat tidigt måndag morgon från Göteborg stannade vi för övernattning i Tyskland intill Holländska gränsen. Största delen av tisdagen ägnade vi sedan att att fortsätta ner genom Holland och Frankrike. Anade faktiskt spetsen på Eifeltornet då vi körde genom Paris.

Nu före tävlingarna börjar bor vi 5 km utanför Brissac i en stor flygel på en vingård. Sedan ska vi flytta in till Brissac och inkvarteras hos en familj där.

Det har blivit två morgonflygningar så att vi fått träna ihop oss i laget. I går kväll avstod vi flygning då det var 31 grader varmt. Susanne kom dock upp och fick flyga med en lokal fransman.

Nu är det bara John Grubbströms lag som fattas av de svenska lagen, de övriga finns på plats och förbereder sig.

Ingen kvällsflygning i kväll p.g.a. sämre väder som är på väg in över oss.
/Eva

Dagens bästa resultat 56 cm och än har inte mer än halva måttbandet rullats ut!
Förväntningarna stiger!

Dagbok Frankrike

EM 2009 i Frankrike tävlingen är klar

Peters lag tog en 16:e plats!

EM avgjordes i år 21-29 augusti vid Brissac-Quincé i Frankrike. Det var 83 ballonger från 17 länder anmälda. Jan Balkedal, Lars Ekstedt, John Grubbström och Peter Olsson tävlade för Sverige. Även fyra svenska observatörer deltog

Från Dalslands ballongklubb deltog våra hedersmedlemmar Peter Olsson och Björn Bergkvist (tävlande för CBC). Den tredje hedersmedlemmen Lea Niiniskorpi var i år hemma med sonen och ersätts av Eva Olsson. Susanne Jacobsson deltog som observatör.

Bildbevis! Eva var där! (Bilden finns på EM-hemsidans förstasida.)

2009-08-20
Första rapporten från "de våra" i Frankrike. De har konstaterat att det går att flyga i Frankrike också, d.v.s. gjort två flygningar. Humöret är på topp och snart flyttar de till det boende de har bokat under EM. Just nu bor de på en vingård. Jag fick dock ingen rapport om vinet smakade gott. Du kan läsa mera här(dagbok). Nu börjar det komma resultat också.
Ni kan ju också kolla resultat på officiella hemsidan. /Kenneth