Ballong EM 2009

Skrivet av Eva Olsson

Knappt en vecka före avresan till Brissac i Frankrike och ballong-EM blev det bestämt att jag skulle följa med. Som lagmedlem i Peter Olssons lag - regerande svenske mästaren. Vilken ära! Det var givetvis svårt att tacka nej till ett sådant erbjudande och förhoppningen var ju även att jag skulle lära mig en del för egen del också. Övriga i laget, förutom Peter och jag, var Björn Bergkvist, Jesper Kempe samt även Jonas Pannagel som faktiskt kom till ungefär samtidigt som jag i laget.

Den 21-29 augusti skulle EM avgöras av de 83 tävlande varav fyra tävlande lag från Sverige. Peter Olsson, Janne Balkedal, Lasse Ekstedt och John Grubbström var piloterna som deltog.

Tidigt måndag morgon den 17 augusti startade bussen Smirre från Göteborg med största delen av Peters lag samt Peter Thulin som skulle ingå i lagledningen och Susanne Jacobsson som en av fyra svenska observatörer. Efter en övernattning och 22 timmar senare var vi så framme i Brissac. Eftersom det hade strulat lite med bokningarna av boende blev vi först mötta av tävlingsarrangören som tog sig tid för en kort guidning i byn som har 2600 invånare. Han visade oss även till vingården Château de Bois-Brincon några kilometer därifrån, som skulle bli vårt hem de första dagarna.

Det hann bli fyra träningsflygningar under första veckan där utrustningen finjusterades och jag försökte komma underfund med dataprogrammet Windmaster, ballong i snöre och 30-60-90 mm. Allteftersom dök också de andra svenska lagen upp och anslöt sig vid flygningarna. Veckan inleddes med varmt väder och en kväll när temperaturen låg runt 30° avstod vi flygning och gjorde andra övningar på backen istället. Susanne lyckades dock komma med en fransk ballong upp och flyga den kvällen och fast hon kom hem långt efter mörkrets inbrott sken hon som en sol.

Fredag blev det så dags för incheckning och att flytta in i byn. Många av de tävlande fick bo hos bybor som upplät delar av sitt hus. Vi flyttade in hos Olivier och hans fru och tre barn mitt i byn strax intill kyrkan. På övervåningen i huset fick vi en del helt för oss själva med tre sovrum och badrum. I "pojkarnas" rum fanns två sängar i vardera och Björn paxade genast för sängen med Kalle Anka-täcket. Själv flyttade jag givetvis in i det rosa rummet. Våra värdar pratade enbart franska men frun hade ett översättningsprogram på datorn som hjälpte oss något i konversationen. Värdparet var liksom de flesta i byn volontärer och hjälpte till på olika sätt i arrangemanget.

Lördag eftermiddag inleddes EM med General briefing och genomgång av alla tävlingsfakta samt upprop av piloterna. Bland alla manliga piloter såg jag tre kvinnliga tävlande.

Det märktes ett helt fantastiskt engagemang i hela Brissac med omnejd. Miniballonger och skyltar fanns uppsatta överallt, i skyltfönstren fanns målade luftballonger och även en del blomsterarrangemang liknade ballonger. Första helgen var det verkligen fest i byn! Det var 40 fiestaballonger som deltog och ofta startade de i slottsparken. Lördagskvällen var det 15000 personer som löste entré till slottsparken för att se fiestballongerna starta. Andra programpunkter fanns också med trapetskonstnärer mm. Ytterligare ca 15000 människor befann sig runt om i byn. Det var verkligen folkfest. Vid midnatt vaknade vi av det rejäla fyrverkeriet. Vi som försökt komma i säng tidigt för att vara i form inför första tävlingsflygningen!

Första flygningarna gav inga lysande resultat men snart klättrade Peter till nionde plats. Lyckades även få in en 1000-poängare! Tyvärr var det alltför trångt vid målkorset sista flygningen vilket gjorde att Peter fick avbryta sin fina inflygning och stiga uppåt för att undvika kollision vilket också påverkade resultatet negativt med en 16:e plats som följd.

Vädret försämrades allteftersom under tävlingsveckan. Efter att ha varit utan regn i drygt två månader skulle regndropparna typiskt nog börja komma just under EM-veckan. Men tack vare skicklig meteorolog och tävlingsledning nyttjades alla tänkbara flygtillfällen. Vid två tillfällen under veckan när tävling ställdes in sågs ändå några fiestaballonger uppe i luften.

När det inte flögs så gick det ju alltid att fundera ut busigheter. Bl.a. tyckte tydligen ett av de danska lagen att vi var för långsamma för i ett obevakat ögonblick hade Smirre täckts av spindelväv. Och då menar jag verkligen täckts!

Totalt blev det 21 deltävlingar och slutplaceringarna blev 16:e plats för Peter, 22:e för Janne, 43 för Lasse och John fick 59:e plats av totalt 82 lag. Under veckan hade det tyvärr blivit en tävlande mindre. En pilot avstängdes p.g.a. fusk, han hade försökt att i efterhand ändra koordinaterna på en marker.

Avslutningslördagen bjöd på nya festligheter. I slottsparken skickade man under stor pompa upp en Montgolfierballong. Byggd av papper (?) och man eldade med halm före den obemannad steg upp i skyn.

Stor galamiddag med prisutdelningar, många tal, god mat och modevisning avslutade sedan hela EM. Ett fantastiskt arrangemang som anordnats med stor entusiasm. Brissac är tydligen med och vill anordna VM 2012 så det kanske finns chans att återvända.

Tidigt söndag morgon började resan åter mot Sverige. Men efter 30 minuter ville inte Smirre vara med längre. Lät illa, rök både bak och fram och spydde ut oljan ur motorn. Vid sidan av motorvägen lade vi upp andra strategier för att ta oss hemåt alltmedan Björn skrudade sig i orange regnrock som varning för medtrafikanterna.

Själv fick jag en mycket trevlig hemfärd tillsammans med Lasse Ekstedts lag. Sightseeing genom Frankrike, Luxemburg och Tyskland samt champagneprovning mm. Efter övernattning på hemvägen i Tyskland gjorde jag sedan ytterligare en övernattning i Helsingborg hos min bror före det blev buss vidare till Göteborg och hemkomst nästan ett dygn senare än planerat.

Visst var det lärorika veckor. Roligt att se de olika svenska lagen och deras agerande. Intressant att se hur en lagledning/vädergrupp kan agera. Det har också befäst mina tidigare synpunkter om att de lag som klarar sig bäst placeringsmässigt är de som agerar som ett lag, är mest tävlingsinriktade och har en pilot som lyssnar och flyger hyggligt. Jag ångrar verkligen inte att jag accepterade erbjudandet och fick vara med om detta.