Flygning 2016-09-05

VyFoto: Håkan Kristiansson, Eva Olsson och Lisbeth Svensson.

När

2016-09-05
Var Brålanda - Örnäs
Pilot Eva Olsson
Crew 6
Flygtid 45 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se Kenneths flygning i Google Map  eller Google Earth

 

 

Det är mycket som behövs för att luftballongen ska kunna komma upp i luften. Förutom bra flygväder (lugna vindar och bra sikt mm), luftballong, pilot och en hel del annat så behövs också gasol (propan). Före dagens flygning vid Brålanda passade vi därför på att tanka vid Frendo.

 

Kenneth hade klivit upp i ballongsläpet och fyllde cylindrarna.

 

Några extra cylindrar fylldes också så nu trodde vi att vi skulle ha gasol som räckte till två flygningar.

 

Sedan plockades kartan fram för att med hjälp av den bestämma en lämplig startplats för kvällens flygning. 

 

 

Vindarna verkade blåsa mestadels åt nordväst så det beslutades om start mitt i centrala Brålanda. Ballongkorgen riggades i ordning och Eva gjorde bland annat brännartest för att kolla att gasol, kopplingar, slangar och brännare fungerade som det var tänkt.

 

Med hjälp av en fläkt fylldes ballonghöljet med luft så den fick sin ballongrunda form. Efter det blev det dags att starta brännarna och värma upp luften i höljet så att ...

 

... ballongen reste sig upp. Några intresserade hade skyndat till för att se vad vi höll på med.

 

Så började ballongen att lätta från backen och ...

 

... försvann snabbt upp i lufthavet över Brålanda centrum.

 

Vindarna förde ballongen norrut och på håll såg både Brålanda och Vänern rätt så små ut.

 

Vyn norrut från ballongkorgen var även den vacker och på Krokåns slingringar i naturen syntes tydligt att den gjorde skäl för sitt namn.

 

Följebilen höll sig i närheten av ballongen och eftersom vindarna var lugna fanns det tid att fotografera ballongen också.

 

Från följebilen sågs ballongen sjunka ner mot trädtopparna och ...

 

... det såg ut som det snart skulle bli landning.

 

Så stod ballongen på backen igen.

 

Luften i ballonghöljet ville inte frivilligt lämna men ...

 

... genom hålet i toppen strömmade snart ut all luft och allt packades samman på släpkärran igen.

 

Eva hade på grund av sjukdom inte flugit på flera månader och hon försökte beskriva den fantastiskt sköna hon känt där uppe i ballongen igen. Hela hon strålade av lycka!

 

Som varje nybörjare vid ballongflygning fick Josef nu efter sin första lufttur höra historien om hur nyttjandet av varmluftsballongerna startade i Frankrike 1783.

 

Härmed döper jag dig till Markgreve av Örnäs.

 

Resten av den kvarvarande alkoholfria champagnen skålades i och den efterföljande fikan smakade också väldigt gott.