Flygning 2016-09-04

Foto: Lilian Mårtensson och Eva Olsson.

När

2016-09-04
Var Vinnsäter - Hallebo
Pilot Kenneth Olsson
Crew 6
Flygtid 1 timma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se Kenneths flygning i Google Map  eller Google Earth

 

 

Om någon frågar Kenneth vad han gör på torget med en ballong så här så skulle han nog svara - "Jag ska flyga ballong!" Hahaha!

 

Och så släppde Kenneth iväg den lilla heliumfyllda ballongen som stiger och stiger. Den visar vindens riktning och fart och samma väg i lufthavet kommer Kenneth sedan att flyga med varmluftsballongen. Idag såg det ut att blåsa västerut.

 

Utifrån de kända uppgifterna studerade Kenneth och Eva med flera kartan och funderade var den lämpligaste startplatsen kunde vara. 

 

Vid Vinnsäter i Järbo, nära foten av Kroppefjäll lastades sedan ballongens delar av släpkärran.

 

Säcken med ballonghöljet fick vila lite på marken ...

 

... medan ballongkorgens olika delar riggades samman.

 

Tomma gasolcylindrar i korgen byttes mot nya välfyllda.

 

"Har jag nu kollat allt på min checklista med förberedelser - gasol, kopplingar, slangar och brännare fungerar, karta, kompass, GPS och all annan utrustning jag behöver är med ..."

 

Då blev det dags för ballonghöljet att släppas (eller var det släpas) ut ur säcken. Dagens startplats var väldigt vacker med våtmarken intill det sluttande gärdet.

 

Lole hjälpte till att dra ut ballonghöljet så ...

 

... det låg där som en ofantligt stort tygstycke.

 

Eva kollade om fläktens tank var fylld och ...

 

 

... efter att fläkten startats började ballonghöljet fyllas med luft.

 

I toppen av ballonghöljet är det ett "löst tygstycke" som behöver sättas fast med kardborrar så att det blir tätt vid starten. Under flygning sedan kan denna toppventil öppnas genom att piloten drar i en lina i korgen så varm luft släpps ut då piloten vill att ballongen ska sjunka lite snabbare, t. ex. vid landning.

 

Lite extra färgglada detaljer i toppen.

 

I toppen av ballongen finns också en kronlina som Pero här håller för att ballongen ska ligga mera still vid förberedelserna.

 

När ballonghöljet fått sin runda ballongform startade Kenneth brännarna och luften i ballonghöljet värmdes så att ...

 

... ballongen reste sig upp.

 

Glada och förväntansfulla passagerare fyllde korgen.

 

Kenneth värmde luften i ballonghöljet ytterligare och ...

 

... ballongen började sväva.

 

Hej då, hördes från ballongen då den ...

 

... sakta steg allt högre och högre.

 

För följebilen gällde det att helst finnas så nära intill ballongen som möjligt men ändå gärna lite före så att det från marken kunde rapporteras om djur och ledningar med mera som finns i färdriktningen. I närheten av Hallebo stod följebilen och väntade när ballongen kom smygande över skogen. 

 

Fåren intill verkade inte bry sig om det väsande ljudet och vad som närmade sig i luften. Har troligtvis sett ballongen tidigare och den var inte farlig då heller.

 

 För att inte skrämma djuren valde Kenneth att flyga ytterligare en bit och några av fåren stod intresserat och tittade på medan de flesta inte verkade bry sig alls.

 

"Vi fortsätter flyga en liten bit till!"

 

Bara något gärde längre fram i färdriktningen landade ballongen. När ballongen lagts ner så ser den ändå ut som den protesterar mot behandlingen och vill behålla den varma luften i ballonghöljet.

 

Luften pressades ur ballonghöljet och sedan ...

 

... gick det lätt att få tillbaka tyget i säcken igen.

 

Kenneth tog via telefon kontakt med markägaren och tackade för lånet av landningsplats. Det var stundtals dålig mobiltäckning så det grässtrå som han behållit i handen såg ut att nu fungera som en bra antenn.

 

Kvällen avslutades sedan med en välförtjänt fika och en social pratstund med reflektioner efter flygningen och en hel del annat som avhandlades.