Flygning 2016-03-11

Foto: Rune Jacobsson, Kenth Jansson och Pero Antonic.

När

2016-03-11
Var Brasäter - Högsäter
Pilot Eva Olsson
Crew 12
Flygtid 45 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se Evas flygningen i Google Map  eller Google Earth

 

Denna soliga marsdag verkade ballongbussen extra snabbstartad och redo för att komma ut på nya äventyr. Nästan så det gick att säga samma sak om piloten Eva.

 

När temperaturen är under fyra plusgrader förlorar gasolen effekt och de två vanligaste sätten att avhjälpa detta på är att förvara gasolcylindrarna inne i värmen före flygningen eller att tillsätta kväve. Vanligtvis brukar vi använda kväve och Kenneth såg till att göra det före cylindrarna lastades in i ballongkorgen.

 

 Gasolens låga ångtryck vid lägre temperatur ersätts med en "gaskudde". 9-10 bars tryck ger kraft i brännaren. 

 

Flera vädersidor på internet studeras före flygning och lättaste sättet att kontrollera vindarnas riktning och fart i verkligheten är att släppa upp en vanlig heliumfylld ballong. Samma väg som denna ballongen tar kommer sedan luftballongen att ta. Idag försvann den iväg åt nordost med låg fart.

 

Utifrån våra observationer skulle Hede gård kunna bli en bra startplats för att sedan flyga in mot Högsäter. 

Några till väderballonger släpptes iväg upp i luften av Oscar på olika platser före vi ...

 

... bestämde oss för att Brasäter verkade lämpligast som startplats. Markägarens tillstånd inhämtades via telefon och han gav sitt ja till att vi fick låna hans mark en liten stund. Med gemensamma krafter riggades ballongens olika delar samman.

 

Proveldning gjordes för att se till att slangar, kopplingar och gasol fungerade som det var tänkt.

 

Så kom även ballonghöljet ut ur säcken och ...

 

... fläkten hjälpte till att fylla ballonghöljet med luft. I toppen av ballongen finns ett löst tygstycke - parachut - som fästs med kardborrar i kanterna. Parachuten är inte helt lös utan kan genom en lina i korgen öppnas under flygning och genom att varm luft då försvinner ut sjunker ballongen vilket används till exempel vid landning.

 

Ballongen fick alltmer sin runda form och det blev dags att starta brännaren och se till att luften inne i ballongen värmdes så den reste sig upp och ...

 

... snart gav sig ballongen uppåt i lufthavet.

 

Från luften syntes väl våra fotspår runt där ballongen legat på startplatsen.

 

Gårdarna i Stockelanda diskuterades och markägarens gård fotades lite extra.

 

Idag flög vi inte högt utan höll oss på den höjd där vindarna på bästa sätt tog oss in mot Högsäters samhälle. Ballongens färd kan du följa genom GPS-tracken i länkarna under faktarutan ovan, Googe Earth visar även vilken höjd ballongen haft.

 

Kyrktornet i Högsäter blev en bra vägvisare för oss.

 

Från backen lägger man kanske inte så väl märke till mossen söder om Högsäter men från luften syns den väldigt tydligt.

 

Vi närmade oss Högsäter och ...

 

... vi passerade i närheten av en av passagerarnas hus före ...

 

... ballongen landade intill Ånnerudsvägen.

 

Snabbt pressades luften ur ballongen och ...

 

... packades ner i säcken igen.

 

Några grannbarn passade på att se ballongen på nära håll och inspekterade också korgen.

 

Fika avslutade flygningen och vi pratade även om de lärdomar och reflektioner dagens flygning gett oss.