Historik

Hösten 2003, i mitten av oktober, gjordes en ballongflygning i Högsäterstrakten av Peter Olsson som ursprungligen kommer från Högsäter. Tvetens jaktlag "offrade" en eftermiddag i älgjaktsveckan för att stiga till väders. En verklig höjdare!

Ballongflyg har tidigare inte hört till vanligheterna i Dalsland men ett stort intresse för luftballonger finns visade det sig. Denna flygning väckte stort intresse och uppmärksamhet bland lokalbefolkningen på flera mils håll som sett ballongen och det resulterade även i en artikel i en lokaltidning.

Peter som värnar mycket om sin hembygd initierade då tankarna om att arrangera ett SM i ballongflyg i Dalsland. Planeringen satte igång och en ansökan skickades in till Svenska Ballongfederationen. Och ansökan beviljades!

Detta blev upptakten till att Dalslands ballongklubb bildades som en ideell förening 6 december 2003 - med sitt första uppdrag att arrangera ett SM. Snacka om flygande start för klubben!