Flygning 2015-06-26

Foto: Joel Gustafsson, Jonas Lindström och Eva Olsson

När

2015-06-26
Var Kåtebol - Järbo
Pilot Kenneth Olsson
Crew 16 +
Flygtid 1 timma 10 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se Kenneths flygning i Google Map eller Google Earth

 

Klubbussen som inköptes i april har nu blivit specialinredd av Gunnar Ahlbom och Kenneth Olsson (hoppas vi alla kommer ihåg detta vid nästa årsmöte och gör omval på dessa väldigt händiga Materialförvaltare). Nu har förhoppningsvis var sak sin plats vilket ska underlätta mycket ute vid flygningarna.

 

Vid samlingen släpptes en heliumfylld vanlig ballong som på dess väg uppåt visade oss vindens riktning och fart. Idag stämde den västliga vinden med vad alla de studerade väderprognoserna visat.

 

Utifrån denna fakta blev det dags att ta fram kartan och bestämma en lämplig startplats. 

 

Lova tyckte dock att det var roligare att öva på att hoppa.

 

Vi tänkte att det skulle bli lämpligt att starta vid Kåtebols festplats så där lastades ballongprylarna fram ur släpkärran och riggades samman och ...

 

... Kenneth proveldade och såg till att gasol, cylindrar, kopplingar och slangar fungerade. Vi samsades på parkeringen med en massa fantastiska bilar då det var Ladies Cruising i Sörbygden denna dag.

 

 Snart började ballongen få sin runda form.

 

Kenneth gjorde invändig inspektion i ballonghöljet. Visst är det maffigt stort! Får plats cirka 3000 kubikmeter luft där.

 

För att få ballongen att ställa sig upp startade Kenneth brännarna.

 

Förvånansvärt snabbt reste sig ballongen upp och snart var ballongkorgen fylld med förväntansfulla ungdomar som skulle göra sin första ballongfärd.

 

Så var då ballongen uppe i ballonghavet för att flyga i riktning mot Rännelanda och ...

 

... från ballongen syntes stora delar av det vackra Dalsländska landskapet.

 

Efter en stund i luften fick ballongen sällskap av en Gyrokopter.

 

Vid Rännelanda kom ballongen allt närmare trädtopparna och ...

 

... det blev mellanlandning och byte av passagerare i korgen. Även byte av gasolcylinder gjordes.

 

Medan ballongen stod på marken cirklade Gyrokoptern runt i luften ...

 

... före piloten Magnus Andersson styrde tillbaka mot Uddevalla.

 

Ballongen lyfte upp i lufthavet igen.

 

Här en bild som bevisar att följebilen höll sig i närheten av ballongen då den flög vidare mot Järbo. I följebilen brukar det vara en stor tillfredsställelse då man lyckas räkna ut var ballongen ska landa och finnas där på plats före ballongen. Bra att kunna rapportera om det finns ledningar, djur eller något olämpligt att landa i.

 

Före Kroppefjäll landade ballongen - vissa i ballongkorgen lär ha landat extra mjukt. Medan kossorna i hagen intill intresserat tittade på packades ballongen.

 

 I närheten bodde Joel där vi stannade till och Kenneth berättade om hur de allra första ballongfärderna gick till i Frankrike 1783.

 

De som nu gjort sin första ballongflygning döptes och fick en titel efter landningsplatsen. Gunilla döptes till Markgrevinna av Runnsäter, Joel och Max till Markgrevar av Kvarnängen och Sara och Andrea blev Markgrevinnor av Kvarnängen. 

 

För att slippa de värsta myggsvärmarna inbjöds vi sedan tacksamt till att inta det medhavda fikat inne på logen.

 

Innan vi lämnade hälsade vi även på i stallet hos gårdens hästar.

 

Avslutningsvis när vi var tillbaka i Högsäter blev det även ett loppisbesök hos Systrarna Skrot och Korn. Det är inte bara i storstäderna som det är "nattsudd" utan tydligen även på mindre orter.