Flygning 2015-04-05

Foto: Pero Antonic, Elie George AL Aade och Eva Olsson.

När

2015-03-12
Var Råggärd- Torgersbyn
Pilot Eva Olsson
Crew 15
Flygtid 1 timma 20 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se Evas flygningen i Google Map  eller Google Earth

 

Spännande att utifrån vindriktning och vindens fart och alla andra önskemål kolla kartan och försöka bestämma sig för en startplats. 

 

En väderballong (heliumfylld vanlig ballong) som indikerade vindens riktning och fart släpptes på samlingsplatsen i Högsäter, ytterligare en vid ett stopp i Rännelanda och på Ängen i Råggärd släppte Kenneth en tredje så att vi skulle vara riktigt säkra på vindresultatet.

 

Vi blev nöjda med Ängen som startplats och ballongen riggades i ordning.

 

Har det släppts ytterligare en väderballong eller vad står de nu och tittar på?

 

Det var luftballongen som med gemensamma krafter snabbt hade startat och kommit upp i luften.

 

Mellan Rännelanda och Lerdal rapporterades från ballongen om en planerad landning i närheten av vägen.

 

Ballongen kom allt närmare och närmare backen och ...

 

... strax stod ballongen på backen bland förväntansfulla medlemmar som hoppades på att bli utbytta mot de som redan fått flyga och att det skulle bli ytterligare en flygtur.

 

Tillströmmande grannar gladde sig också åt ballongens markkontakt.

 

Men snart lyfte den igen och ...

 

... fortsatte luftfärden. Sedan kom radiorapporter från ballongen till följebilen som blev allt mer förvillande: "ser ut att bli landning i södra Lerdal", "stanna, stanna, vi landar nog här i Torgersbyn", "vi fortsätter och har riktning mot Rännelanda kyrka", "nja, ser nu mer ut som vi återvänder till Härslätt där vi mellanlandade tidigare", "kan faktiskt bli landning i Torgersbyn i alla fall" och strax därefter kommer meddelandet "LANDAT". Du kan se GPS-tracken genom att klicka på länk ovan under faktarutan.
Troligaste förklaringen till kvällens rundflygning är att påskkärringen (dagens pilot) Eva helt tog över och bestämde sig för att nu var det verkligen dags att leka en stund i luften.
På radiokursen (där man lär sig allt om hur kommunikation med flygledartornen ska gå till och hur det går till att landa på flygplatser) lär man sig hur man flyger in på "medvinden" svänger över på "basen" och sedan svänger igen och flyger in "på finalen". Annan pilot på plats som såg GPS-tracken påstår att det är vad Eva måste ha övat på i kväll.

 

Med alla underliga meddelanden som lämnades till följebilen är det helt förlåtligt att den och all mark-crew inte dök upp på landningsplatsen förrän ballongen nästan var packad.

 

Så ballongen var snabbt inpackad i släpkärran igen.

 

Väl tillbaka för återsamling och välbehövlig fika blev det även dop av Markgreven av Torgersbyn.