Flygning 2010-04-14

Bilderna är tagna av Rune Jacobsson, Erika, Eva och Kenneth Olsson.

Pictures taken by Rune Jacobsson, Erika, Eva and Kenneth Olsson.

 

När

2010-04-14
Var Högsäter - Härslätt
Pilot Eva Olsson
Crew 10
Flygtid
1 timma 40 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se flygning i Google Earth eller i Google Map

 

Eva som var dagens pilot kollade noga med hjälp av syftkompass den heliumfyllda väderballongens inledande luftfärd.

Pilot of the day, Eva, was checking the winds before deciding where to start by watching a small balloon filled with helium.

 

Sedan blev det samling runt kartan och ...

Gathering around the map and...

 

... mor och dotter Olsson skötte färdplaneringen.

...mother and daughter Olsson did the flight planning.

 

Vid startplatsen norr om Högsäter, intill idrottsplatsen Genevi, började strax allehanda förberedelser.

Preparations at the start just north of Högsäter, next to the sports ground Genevi.

 

Tillsammans med Tussilagona vid vägkanten spirade vårkänslorna.

"Where's our pilot?", "She's lying on the ground over there." The coltsfoots caught the pilot's eye and brought spring feelings out.

 

Snart var ballongen i luften och hos Karin och Lole i Mon brydde sig hästarna inte särskilt mycket om vår framfart. De verkade mest nyfikna på ballongskuggan intill dem i hagen.

Soon the balloon was airborne and at Karin and Lole "i Mon" the horses didn't pay much attention to us. They seemed more interested in the balloonshaped shadow next to them.

 

Simon som vann en flygning vid senaste årsmötet var idag med i korgen när hans föräldrahem i Bärby passerades (3 flygningar lottas ut vid årsmötet till medlemmar som ännu inte flugit med vår ballong).

Simon, who won a flight at the latest annual meeting, was in the basket today when the balloon passed over his parents' home in Bärby (3 members who had not previously flown with our balloon won flights at the annual meeting).

 

På håll syntes Högsäter.

Högsäter could be seen from a distance.

 

Naturens vindlande konstverk ...

Nature's artwork...

 

... och andra vindlande spår. Vi misstänker att det är en motorcrossbana.

...and other winding tracks. We suspect it to be a moto-cross track.

 

Förutom att visa på vår bitvis härligt kuperade Dalslandsterräng är denna bilden med traktorn som plöjer också ett bevis på att vårbruket börjat komma igång.

Even more spring feelings arise when seeing the tractor plowing the rolling grounds.

 

Intill kyrkan i Rännelanda gjordes en mellanlandning för att byta passagerare. Gun-Lis var väldigt glad för att komma med i "andra lyftet" och Simon var definitivt inte ledsen för att han fick stanna kvar i korgen och ...

Near the church in Rännelanda the balloon touched down to swap some passengers. Gun-Lis was happy to join for the second take-off and Simon was very pleased to stay in the basket...

 

... fortsätta flyga en stund till.

...and continue the flight a bit longer.

 

Ja vad ska man skriva under en sådan toppenbild som egentligen talar för sig själv? "Nytt topprekord!" "Senaste nytt bland julgransspirorna!" "Det är toppen med ballongflygning!"

A picture that speaks for itself.

 

Idag var vindarna för ovanlighetens skull svagare högre upp än vid marken så de i följebilen fick en stunds väntan före ballongen kom in för dagens andra landning. Det blev faktiskt ytterligare en landning före kvällens luftfärd var över.

For a change the higher winds were stronger than the ground ones so the follow-car had to wait a while before the balloon's second landing. No change of passengers this time but the flight was continued a bit longer.

Simon döptes enligt alla konstens regler (och mer därtill).

Simon was baptized (and then some).

 

Som nybliven Markgreve av Härslätt summerade Simon entusiastiskt sin premiärtur och ville definitivt fortsätta finnas med på klubbens Far- och flyglista. (Innebär att det kommer SMS inför flygningarna för att minimera risken att missa flygchanserna.)

One happy new "Markgreve av Härslätt" was very enthusiastic after his flight and Simon definately wanted to stay on the club's "Far- och flyglista". (Meaning you get texts before the flights to minimize the risks of missing a chance to go flying.)