Flygning 2017-06-14Foto: Eva Olsson, Cathy och Trevor Finbow.
Du kan se Kenneths flygning i Google Map eller Google Earth
I kväll trodde vi på västliga vindar och åkte till en eventuell startplats i Hedekas. Kenneth släppte iväg en heliumfylld vanlig ballong som ...
... steg uppåt och visade vindarnas fart och riktning. Samma väg skulle sedan luftballongen kunna ta. Den röda ballongen försvann i nordostlig riktning.
Dagens pilot Kenneth, bestämde att denna vackra blågula startplats skulle duga bra åt oss idag och ge en fin flygning med landning norr om Högsäter.
När ballongen skulle packas fram ur släpkärran syntes helt klart på spindelväven där att det blivit alldeles för långt mellan våra flygningar.
Snabbt riggades ballongens olika delar samman.
Trevor och Sigge tittade på från ballongbussen och vaktade också Kenneths datautrustning som låg redo i framsätet.
Kenneth visade och berättade om ballongens olika delar för intresserade.
När luftballongens olika delar satt ihop som de skulle tillsattes ... luft. Fläkten startades för att hjälpa ballongen att få dess runda form.
Ballonghöljet växte mer och mer i storlek och i toppen sågs den förgglada del som genom en lina till korgen, vid flygning, kan lossas så att den varma luften fortare kan ta sig ut och ballongen sjunker snabbare, till exempel vid landning.
I toppen av ballongen är ett rep fäst som kallas kronlinan. Det används för att hjälpa till och hålla ballongen mer stilla på marken, framförallt vid start och landning. Magnus och Gunnar skötte sin uppgift väl.
Så var det dags för varmare luft att resa ballongen upp. Kenneth startade brännarna. Eller var det Eva som äntligen lärt sig spruta eld så bra själv?
Varm luft stiger och snart bevisades detta genom att ballongen reste sig upp. För att förhindra att ballongen okontrollerat ger sig iväg är den förankrad i bilen med ett rep.
Muafak, Sven och Tomas tog plats i korgen tillsammans med Kenneth - för Muafak och Sven var det premiärflygning. Eva verkade något avundsjuk där hon hängde på korgkanten - och Magnus kom också skyndande mot ballongkorgen. Men ...
... ballongen gav sig iväg uppåt i alla fall. Och så glada passagerarna såg ut.
Efter start smet ballongen över trädtopparna och ...
... försvann neråt på andra sidan träddungen. Men det är svårt att kunna gömma sig helt med en ballong som är 25 meter hög.
Planeringen stämde och ballongen flög åt nordost och fick en fin tur mellan sjöarna Lersjön, Sannesjön och Häresjön. Under faktarutan överst på sidan finns länkar till GPS-tracken så du kan se på kartan vilken väg ballongen flög.
De som var i följebilen fick även de en vacker tur mellan sjöarna. Här blev det ett stopp för att beundra Sannesjön i solnedgången.
Efter flera tänkta landningsplatser verkade bli allvar av i närheten av Rännelanda kyrka.
Ballongen stod bra på gärdet men eftersom vi ännu inte hade frågat markägaren om tillåtelse att få köra in och hämta ballongen så ...
... försökte vi rangera den ut till vägen vilket gick riktigt bra.
På parkeringen intill Rännelanda kyrka användes kronlinan (repet i toppen av ballongen) för att hjälpa till och dra ner ballonghöljet mot backen.
Med gemensamma krafter var snart ballonghöljet tillbaka i sin säck och brännare med mera nedplockat. Strax lyftes det tillbaka in i släpkärran och det blev dags att åka tillbaka till återsamlingsplatsen i Högsäter.
Efter sin första flygning är det en ceremoni som avslutas med dop och man får en titel som minne av sin första landningsplats. Sven och ...
... Muafak kan numera stolt titulera sig Markgreve av Rännelanda.
För att riktigt öva på sin nya titel gjordes en presentationsrunda före kvällen avslutades med välförtjänt fika.
|