Flygning 2014-04-27

Foto: Eva Olsson

När

2014-04-27
Var Ragnerud - Stockelanda
Pilot Kenneth Olsson
Crew 7
Flygtid 55 minuter

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan se flygningen i Google Map  eller Google Earth

 

Dags för flygning igen! Men vad är det Kenneth gör bak i bussen? Kanske han fyller en ballong med helium.

 

Den heliumfyllda ballongen visade vindarnas riktning och fart. Utifrån dessa nya uppgifter planerades för start vid Ragnerudssjöns camping för att sedan få en fin flygning över Högsäter.

 

På startplatsen packades alla ballongdelarna ur släpkärran och ...

 

... med gemensamma krafter kopplades de olika ballongdelarna samman.

 

 

Snart låg ballongen där och ballonghöljet fylldes med luft. Men vad är det Irene, Jörgen och Bengt tittar på?

 

I toppen av ballongen finns en lös rund tygdel som sätts fast med kardborreband. Den kan piloten under flygning öppna, via en lina från korgen, så att varmluften snabbare kommer ut vid t.ex. landning.

 

Ballongen låg där välfylld och förankrad i båda ändar. Dels i följebilen och i toppen brukar en eller flera personer hålla emot så ballongen sedan kan resa sig kontrollerat.

 

Kenneth startade brännarna och värmde luften i ballonghöljet så att ballongen reste sig upp. Luften inne i höljet brukar under flygning vara cirka 75 grader varmare än yttertemperaturen.

 

Så blev det dags att bege sig upp i lufthavet.

 

Följebilen körde före till Högsäters centrum och såg ballongen närma sig.

 

Ballongen passerade väg 172 och torget i Högsäter.

 

Det blev lågflygning över Höhsäter och från korgen konstaterades efter takinspektionerna att det finns flera husägare som borde se om sina tak bättre.

 

Så lämnade ballongen Högsäter bakom sig med riktning mot Rännelanda.

 

Följebilen fanns i närheten och Jörgen och Bengt passade på att städa vägkanten. Allt medan vårbruket pågick på gärdet intill.

 

Så närmade sig ballongen marken och det såg ut att kunna bli landning i närheten av Kvarntorp.

 

Det blev visst bara en mellanlandning för att byta passagerare i korgen för ballongen var snabbt på väg upp igen.

 

Följebilen höll sig lite framför ballongen vilket är bra om piloten vill ha hjälp att få koll på ledningar, djur eller gröda framöver.

 

Men in på gärden kör inte följebilen utan att först ha markägare eller brukares tillstånd så ...

 

... denna kvällen rangerade vi ballongen ut till vägen - d.v.s. Kenneth höll ballongen strax över marken och de på backen höll i korgen och knuffade ballongen dit den skulle.

 

Luckan i toppen lossades och den varma luften strömmade ut och ...

 

... den sista luften pressades ut för hand.

 

Så var det dags att packa tillbaka allt på släpkärran igen.

 

Efter att ha haft kontakt med markägaren och tackat för lånet av mark så blev det dags för det välförtjänta avslutande fikat. Förutom allt socialt prat så passade vi även på att gå igenom dagens nya lärdomar.